Bağışçılarımızın emanetlerini yüklendik. Kurbanlarını kesmek üzere ata yurdu topraklara uçuyoruz. Kurban bayramını oradaki Kazak Müslüman kardeşlerimizle geçireceğiz. Yüzelli hisse Kurban kesip, yoksul Müslüman kardeşlerimize dağıtacağız. Onlarla birlikte bayram namazı kılıp bayramlaşacağız.

Ulan Batur başkent. Ülke nüfusunun neredeyse yarısı burada yaşıyor. Moğolistan Türkiye’nin 2 katı büyüklükte 1,5 milyon kilometre karelik bir alanı yayılmış kocaman ülke. Ülkenin tek asfalt piste sahip havaalanı Cengiz Han burada.

Türk Hava Yolları yolda gidişte ve dönüşte Bişkek’e uğruyor. Uçuş süresi yaklaşık 10 saat.

Yıllardır bize Moğolistandaki yardım faaliyetlerimiz için rehberlik yapan Rehberimiz bizi havaalanından aldı ve birkaç gün misafir kalacağımız otele götürdü.

Ulan Bator’da birkaç gün kaldık

Kızıl Kahraman anlamına gelen Ulan Bator’da bir şöför ve rehber eşliğinde gezmemiz işimizi kolaylaştırdı. Ulan Bator’un doğusunda bulunan ancak araçla gidebileceğiniz dev Cengiz Han heykelini ziyaret ettik. Cengiz Han gibi giyindik kılıç kuşandık.

Cengiz Han’ın dev heykelin altında ise Cengiz Han döneminden kalan tarihi eserlerin sergilendiği bir müze var. Moğolistan’da Cengiz Han, Çingiz Han olarak telefuz ediliyor. İçerisinde Tika tarafından yapılan kazı çalışmalarında bulunan Bilge Kağan, Kültigin ve Tonyukuk anıt bölgelerinden çıkarılan 4000’e yakın eserin bulunduğu Moğolistan Milli Müzesi’ni de gezdik.

Doğa Tarihi Müzesi’nde ise Gobi Çölü’nde bulunan dinozor iskeletlerinden, meteor taşlarına ve Moğol İmparatorluğu’na ait değerli eserler var

Kurban Bayramında Kazak Kardeşlerimizle Beraber

KAZAKLAR (HASAG) 150 bin civarındaki Nayman ve Kirey kökenli Kazaklar, ülkenin kuzeybatısındaki Bayan Ölgi ve Hovdaymağlarında yaşıyorlar. Sovyetlerin yıkılmasıyla birlikte Kazakistan’a yapılan göçler sonucu, nüfusları tam bilinmiyor.Buna rağmen, 95 bin’i Bayan Ölgi’de, 40 bini Hovd’da olmak üzere 150 bin civarında Kazak olduğu tahmin ediliyor. Bayan Ölgi önceleri bir Kazak vilayeti imiş. Kurban kesimi ve Kurban eti dağıtımı Biz gitmeden kurbanlarımız alınmış. Ve kesim yerine ulaştırılmış. Bayram namazımızı Kazak kardeşlerimizle birlikte kıldıktan sonra kısa bir bayramlaşma merasimi yapıyoruz. Yaşlı kazaklarla kısa bir sohbetten sonra Kurban kesim yerine hareket ediyoruz. Hazırlıklar tamam. Koçlar, koyunlar dizi dizi sıralanmış. Kurban olmayı bekliyor. BismillahiAllahu Ekber. Üzerimizdeki 150 bağışçımızın emanetlerini kasaplara tek tek tevdi ediyoruz. Allah kabul etsin. Ardından parçalanan etler çevrede önceden tespit edilmiş yoksul Kazak çadırlarına bırakılıyor.

Moğolistan’da Kımız Molası

Yol boyunca Moğol Çadırları, öbek öbek. Rehberimiz bir çadırda kımız molası verelim dedi. Aynı zamanda yemek de yeriz dedi. Bir çadır öbeğinde yemek molası verdik. Yemek çeşidi yok. Et, et, et… Çiğnemekten avurtlarınız ağrıyor. Kımız da getirdiler. Tatmamızı istediler. Bizdeki ekşi ayranı andırıyor.

Mutfak kültürü

Ülkede sebze tarımının yapılamaması yüzünden mutfak kültürü oldukça fakir. Moğol Sofrasının üç değişmeyeni kırmızı et, havuç ve patates. Bu üçlüye ek olarak bazen pilav ve makarnada getiriyorlar. Tavuk eti görmedik. Tabağımıza gelen kırmızı et bizdeki gibi yumuşak kıvamda değil. Sert. Çiğnemekten dolayı avurtlarımız ağrıdı. Yediğimiz tüm etler çiğnemesi zor türden etlerdi
ama böyle yemeyi seviyorlar.Et, Moğolların temel besini. Eti iştahla ve elle yiyorlar. Bir de köstebek etinin çok sevildiğini ve pahalı bir yiyecek olduğunu öğrendik.

Moğolistan’da Sanki herkes Türkçe biliyor

Rakım yüksek, bulutlar uçsuz bucaksız steplerin arasından sanki başımızın üstünden usul usul akıyor. Moğol kökenli olup Türkçe’yiİzmir aksanı ile konuşan Rehberimiz ve şoför babası ile birlikte KARAKUM’a kadar keyifli bir yolculuk yaptık. Rehberimin bana Moğol gelenek ve göreneklerini tüm detayları ile ve çok güzel bir Türkçe ile anlatması benim için bulunmaz bir fırsat oldu. Moğolistan benim için bu kadar ülke gezdikten sonra hayallerimi süsleyen bir ülkeydi. Nitekim bu seyahatte bu imkanı buldum.

Burada birçok kişi Türkçe bilmekte ve çok iyi konuşmaktadır. Hatta birçoğunu Türk bile sanabilirsiniz. Günlük hayatta pek çok Türkçe kelime ile karşılaşıyorsunuz. Kulak kabarttığınızda bir kısmı anlaşılıyor. Moğolistan’ı Birkaç cümleyle Anlatmak istesek Hacı İbrahim !Moğolistan’ı birkaç cümleyle bize anlat deseler; göz alabildiğine insan eli değmemiş uçsuz bucaksız bozkır, başı boş gezen milyonlarca koyun, keçi, at ve inek sürüsü ve nüfusun yarısından fazlasının yaşadığı ”Moğol Çadırı” olarak telaffuz edilen ger çadırları ve Cengiz Han olarak anlatırdım.

Çok geniş bir ülke

Moğolistan toprakları kısa süren yaz günlerinin hemen ardından gelen kışla neredeyse 9 ay soğukla mücadele ediyor. Ağustos ayında gitmiş olmamıza rağmen biraz yeşillik beklerken sanki kış başlıyordu. Döneceğimiz gün kar yağışıyla karşılaştık. Moğolistan’da kış uzun sürüyor. Kısa bir yaz ve erkendenyine kışa giriyor. Kuzey yarım kürede normalde Ağustos ayı en sıcak ay ama burada
Ağustos’ta kış başlıyor ve Temmuz senenin en sıcak ayı. Denizden ortalama yüksekliği 1580 m olan ve bir kısmı çöl iklimine sahip olan Moğolistan’da gece ile gündüz arasındaki ısı farklılığı oldukça fazla. Ağustosta üşüdük.